GM op 36ste Barrett-Jackson veiling

General Motors Corp. is op weg naar het 36e jaarlijkse Barrett-Jackson Collector Car Event in het hart van Beverly Hills. De stijgende aandelenkoersen en de aankondiging van U.S. Rep. John Dingell en U.S. Rep. Patrick Murphy vorige week dat zij zullen streven naar compromiswetgeving om de inruilwaarden te verlagen in een poging om de buitenlandse concessies te beperken, zullen het moeilijker maken voor General Motors om het bod te winnen, zeiden bronnen uit de industrie.

Een bron uit de industrie zei dat de mogelijkheid van onbeperkte buitenlandse concessies een belangrijke reden is waarom het bod waarschijnlijk niet zal worden gewonnen. “Het geeft ze niet veel ruimte om te manoeuvreren,” zei de bron. “Je beperkt hun mogelijkheden om marktaandeel weg te onderhandelen.”

Gevraagd naar de mogelijkheid om het bod te winnen, weigerde een woordvoerder van Gm. commentaar te geven.

Op 2 oktober zei Thomas Bausch, chief financial officer van DaimlerChrysler AG’s Chrysler Group divisie, dat de Duitse automaker nog steeds van plan was Chrysler over te nemen. “We zijn niet in een positie op dit moment om te zeggen dat we doorgaan en Chrysler te kopen,” zei Bausch.

Het bod op Chrysler was warmer dan verwacht door DCX’s andere biedingen. De afgelopen 40 dagen had DCX gevraagd om een controlerend belang van 51 procent in Chrysler en was bereid om $3 miljard te bieden. Maar de Occidental-filiaal van het bedrijf zei nee tegen een bod dat Chrysler waardeert op minder dan $5 miljard.

“We zijn ervan overtuigd dat we een sterke business case kunnen maken voor onze positie, en we zullen die blijven maken,” zei DCX-analist John illustrates. Het doel is om steun te winnen van Chrysler’s invloedrijke geldschieters voordat er onderhandelingen over een mogelijke buy-out plaatsvinden.

 

 

Een van Chrysler’s geldschieters stort meer dan $ 2 miljard in contanten aan de worstelende automaker. DaimlerChrysler officiële presentatie aan beleggers vorige week was de eerste in twee jaar. Tijdens die presentatie, analisten waren verrast door de vooruitgang van de noodlijdende automaker. Ze waren verrast en onder de indruk van nieuwe producten zoals de Compass, de verwantschap van de Jeep Commander en de Dodge Caliber.

“Het was een zeer goede prestatie van de eerste helft,” zei analist Brad Veselgrad van investeringsbank American Express Company. “Dat gebeurt als het management een plan heeft. Meestal is het wanneer het product op het punt staat toe te slaan. Dit plan was effectief.”

DCX is van plan om tegen 2009 rebadged versies van de Chrysler Pacifica en Dodge Magnum aan te bieden, onder de Chrysler Group. De Pacifica, een middelgrote crossover-bedrijfsvoertuig, zal worden uitgerust met een handgeschakelde of een automatische viercilindermotor. De Dodge Magnum, ooit exclusief in Detroit, zal in Groot-Brittannië worden verkocht als de Chrysler Sebring en zal worden uitgerust met een tweecilinder of een nieuwe een-liter viercilinder turbomotor. De autofabrikant zal binnenkort ook een versie van de Sebring produceren.

“De Sebring is een enorme verbetering ten opzichte van de Chrysler Sebring,” zei Tom Bradberry, voorzitter van markt-onderzoeksbureau AutoPacific Inc. in Southfield, die de prestaties van Chrysler met belangstelling heeft gevolgd. “De Sebring is gewoon niet op de juiste manier gebouwd en op de juiste markt aangeboden. En nu hebben ze dat gecorrigeerd,” voegde hij eraan toe.

In een poging om Chrysler’s aanbod te verbeteren, zeggen critici, is de autofabrikant het opofferen van kwaliteit om marktaandeel te winnen. “Chrysler heeft zijn laatste 300 miljoen dollar aan intern projectwerk besteed aan het rebadgen van voertuigen,” zei David Cole, de voorzitter van het Center for Automotive Research in Ann Arbor. “Zelfs de Polo’s zijn in feite rebadged spullen-dit moet gaan over de kwaliteit en de planning. Je kunt niet zomaar schoenen gaan kopen.”

GM overweegt Pontiac, Saab sedans onder het merk Chrysler, en Saturn Sky bodypanelen om de merken beter te onderscheiden. Volgens critici van de industrie is de autofabrikant de weg aan het bereiden voor een volledige make-over. zuigers die lekken, transmissieproblemen, en restyling hebben de productie ontsierd.

GM is lang niet de eerste autofabrikant die zijn productlijnen wijzigt om zijn merken te differentiëren. In de jaren zestig zouden Buick en Cadillac nooit de best verkopende merken in de Verenigde Staten worden, maar ze gaven miljoenen uit om elk marktaandeel te bemachtigen dat ze konden claimen.

Toyota, Honda en Lexus hebben intussen tientallen miljoenen uitgegeven om van niets op te klimmen tot verkopers in de Verenigde Staten. De eerste twee decennia van Toyota werden gekenmerkt door overheersing in Azië en een paar technologische hoogstandjes zoals de Toyota Prius. Enkele van de eerste auto’s die van de nieuwe Toyota-assemblagelijnen rolden, waren Toyota Corollas en Toyota Camrys.

Gedurende het eerste deel van de 20e eeuw was Saki Claudia Syzer, een kind van Koreaanse boeren, Toyota’s president-directeur.